Narzędzie ułatwiające życie zapracowanemu przedsiębiorcy
Drugim sposobem jest założenie konta i profilu zaufanego przez autoryzację certyfikatem kwalifikowanym, jeżeli go posiadamy. Nasze dane z certyfikatu kwalifikowanego zostały uwierzytelnione, a więc są wiarygodne, dlatego nie musimy już potwierdzać ich w urzędzie.
Możemy też założyć konto przez Internet i potwierdzić tożsamość w punkcie potwierdzającym. Lista takich punktów jest podana na stronie internetowej profilu zaufanego. Profil zaufany ważny jest 3 lata. Potem można przedłużać jego ważność o kolejne 3 lata.
■ Dlaczego warto mieć profil zaufany?
Dzięki profilowi zaufanemu możemy korzystać z usług online na wielu portalach urzędowych. Są to między innymi:
- ePUAP - Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Tu możemy zawnioskować o dowód osobisty, pobierzemy zaświadczenie o niekaralności, zgłosimy narodziny dziecka czy złożymy wniosek o europejską kartę zdrowia EKUZ
- PUE ZUS - Platforma Usług Elektronicznych ZUS — tu możemy sprawdzić, czy pracodawca zgłosił nas do ubezpieczeń,
możemy wysłać wnioski czy sprawdzać swoje zwolnienia lekarskie
- CEIDG - Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej — tu możemy założyć firmę, wznowić lub zawiesić działalność gospodarczą, a także sprawdzić dane firm prowadzących działalność gospodarczą w Polsce Co ciekawe, przy pomocy profilu zaufanego sprawdzimy również swoje punkty karne, swoje dane w rejestrze PESEL, czy dane w Rejestrze Dowodów Osobistych.
► nie zamkniemy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
► nie dokonamy zmian w KRS, jeśli spółka nie była zarejestrowana online
■ Bezpieczeństwo
Profil zaufany jest narzędziem osobistym i nie można go nikomu przekazywać. Zawiera on dane osobiste, w tym najważniejszą – numer pesel. Gdybyśmy to zrobili, to tak jakby udostępnić osobie trzeciej nasze konto w banku.
■ Profil zaufany dla obcokrajowca
Aby obcokrajowiec mógł założyć profil zaufany, musi posiadać polski numer PESEL lub posiadać ważny certyfikat kwalifikowany. Cudzoziemcy o statusie uchodźcy lub posiadający zezwolenie na pobyt stały, mogą się zameldować i otrzymać numer PESEL. Jeśli nie mogą się zameldować (z powodu nie spełnienia wymogów uzyskania meldunku w Polsce), to powinni złożyć wniosek, uzasadniając obowiązek urzędowy, który wymaga posiadania PESEL (np. wysyłanie w formie elektronicznej sprawozdania finansowego spółki).
■ Gdzie uzyskamy PESEL
w urzędzie gminy właściwym dla miejsca zameldowania
- w urzędzie gminy, na terenie której jest siedziba pracodawcy — w przypadku, gdy nie możemy się zameldować
- w Urzędzie Dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy (ul. Nowogrodzka 43) — jeśli nie pracujesz albo twój pracodawca ma siedzibę za granicą Polski